Overdenkingen voor de Sabbat

Als u niet kunt slapen

Wanneer kon u voor het laatst niet slapen? Vroeg of laat hebben de meeste mensen last van slapeloze nachten. Ze zijn midden in de nacht wakker; de problemen van alledag en andere spanningen halen hen dan in.

Gelovigen zijn geen uitzondering. In Psalm 77 lezen we dat de Israëlische koning David soms ‘s nachts wakker lag van zijn zorgen: “Op de dag van mijn benauwdheid zocht ik de Heere, mijn hand was ‘s nachts uitgestrekt en verslapte niet, mijn ziel weigerde getroost te worden. Dacht ik aan God, dan kermde ik; peinsde ik, dan bezweek mijn geest” (Psalm 77:2-3).

De druk op hem lijkt groot te zijn geweest: “U hield mijn ogen wakend, ik was verontrust en sprak niet. Ik overdacht de dagen vanouds, de jaren van vroegere eeuwen. Ik dacht aan mijn snarenspel, ’s nachts peinsde ik in mijn hart, en mijn geest onderzocht” (Psalm 77:4-6).

Wat doen mensen als ze midden in de nacht wakker worden? Er zijn verschillende suggesties om zo’n fase te “overwinnen”: schaapjes tellen (eerder gekscherend bedoeld), saaie boeken lezen, een glas warme melk drinken, enz.

Wat deed David? Hij mediteerde over Gods werken: “Ik zal de daden van de HEERE gedenken, ja, ik zal denken aan Uw wonderen van oudsher. Ik zal al Uw werken overdenken en over Uw daden spreken. O God, Uw weg is in het heiligdom. Wie is een God zo groot als God? U bent de God Die wonderen doet, U hebt Uw macht bekendgemaakt onder de volken” (Psalm 77:11-14).

Slapeloze nachten hoeven geen verloren tijd te zijn. Als we Davids voorbeeld volgen en het Woord van God lezen en over God nadenken, wordt het tijd die goed besteed wordt – en waarschijnlijk zullen we weer slaperig worden, gesterkt door gedachten aan God, zodat we verder kunnen slapen.

Een gratis exemplaar aanvragen
Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen u een gedrukt exemplaar van onze gratis brochure, ‘Als u niet kunt slapen’.
Abonneer u gratis op Beyond Today!

Vul hieronder uw gegevens in voor een abonnement op onze gratis gedrukte editie van het tweemaandelijkse tijdschrift Beyond Today.

Alle Overdenkingen

Cookiebeleid

Deze website gebruikt cookies om informatie op uw computer op te slaan. Sommige van deze cookies zijn essentieel om onze site te laten werken en andere helpen ons te verbeteren door ons inzicht te geven in hoe de site wordt gebruikt.

Door onze site te gebruiken aanvaardt u de voorwaarden van ons Privacybeleid.

Ledenruimte

Dit is een besloten gedeelte voor leden en vrienden van de Verenigde kerk van God