Overdenkingen voor de Sabbat

Wees in geen ding bezorgd

We kennen deze uitspraak van de apostel Paulus. De volledige uitspraak in Filippenzen 4:6 luidt:

“Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God.”

Het is interessant dat onze smeekbede gekoppeld moet zijn aan dankzegging. Zo wordt ons gebedsverzoek niet slechts een klaagzang of een eis, maar een ernstig verzoek tegen de achtergrond van datgene waar we dankbaar voor kunnen zijn.

Ja, “wees in geen ding bezorgd”. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, nietwaar? Hoe moeten we dat doen? We weten allemaal, dat we zelfs over de kleinste dingen soms wakker kunnen liggen, laat staan als het gaat om beslissingen voor het leven.

In de context van deze oproep lezen we een feit waarvan we ons altijd bewust moeten zijn als we ons zorgen maken: “De Heere is nabij” (vers 5).

Ja, God is altijd bij ons, zelfs als we moeilijkheden en zorgen hebben. Laten we denken aan Jezus’ discipelen in de boot op het meer van Galilea. Er stak plotseling een storm op – niet ongewoon gezien de ligging van dit meer. De discipelen werden bang, ze dachten dat hun boot zou zinken in de storm. 

En waar was Jezus? Hij was dicht bij hen. Hij was bij hen in de boot en sliep. Toen Hij wakker werd, bracht Hij de storm tot bedaren en berispte Hij hen voor hun ongeloof.

Vergeten we soms niet dat God dicht bij ons is als we het gevoel hebben dat we dreigen te verdrinken in onze zorgen? Jezus zou ons kunnen vragen, in navolging van de ervaring met Zijn discipelen in de boot: “Waarom maken jullie je zorgen? Zijn jullie vergeten dat Ik hier ben?”

Dit is reden genoeg om onze zorgen aan God toe te vertrouwen in gebed met smeekbeden en dankbaarheid. Hij zal aan onze zijde staan en ons helpen om de “zorgeloze oever” te bereiken.

Een gratis exemplaar aanvragen
Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen u een gedrukt exemplaar van onze gratis brochure, ‘Wees in geen ding bezorgd’.
Abonneer u gratis op Beyond Today!

Vul hieronder uw gegevens in voor een abonnement op onze gratis gedrukte editie van het tweemaandelijkse tijdschrift Beyond Today.

Alle Overdenkingen

Cookiebeleid

Deze website gebruikt cookies om informatie op uw computer op te slaan. Sommige van deze cookies zijn essentieel om onze site te laten werken en andere helpen ons te verbeteren door ons inzicht te geven in hoe de site wordt gebruikt.

Door onze site te gebruiken aanvaardt u de voorwaarden van ons Privacybeleid.

Ledenruimte

Dit is een besloten gedeelte voor leden en vrienden van de Verenigde kerk van God